Kalau Ramlee Awang Murshid dapat menoleh, angkat tangan dan menghampiri saya, bersalam serta bertanya khabar, itu sudah dikira sangat bagus. Namun, hakikatnya, saya hanya berkesempatan menyapanya begitu2 sahaja.

Rata2nya disepanjang pesta buku tersebut, dia hanya duduk menyain buku. Sesekali kalau ada ruang kosong, dia akan berjalan ke meja kawan2 penulis berdekatan atau menyapa kawan2 yang hampir untuk berbual2, dan dia apabila menoleh kemejanya, kemudian terlihat ada yang menanti atau tercari2nya, maka cepat2 dia kembali.

Begitulah rutin penulis lelaki yang terkenal dengan genre thriller dan suspens nih. Ada sahaja peminatnya yang datang. Kadang2 membawa dua tiga bukunya serentak untuk ditandatangani. Jenuhlah abang Ramlee kita tu nak menyain2. Saya hanya ketawa sahaja..

“ Cuba kau tenguk pen aku nih ,” katanya suatu ketika, sambil menyuakan sebatang pen yang dakwatnya hampir2 tinggal sikit.

“ Biasanya kalau pesta buku macam ini, kadang2 sampai dua batang pen habis “ ujarnya lagi sambil tergelak2. Saya mengeleng-geleng kepala.

Melihatkan peminatnya yang menderu dengan novel2 untuk disain yang tinggi membukit, perkara itu tidak mustahil. Namun dia masih tetap ceria dan tersenyum melayan. Kalau ada masa boleh berbual2 seketika dengannya dan tak lupa, ambil2 gambar sekali. Yang lelaki tentu bangga bergambar disebelahnya, memeluk bahu manakala yang perempuan pula malu2 suka gitu.. tentu malanya tak lelap jawabnya. Hahahaha..

Soalan2 pun banyak yang ditanya. Memandangkan buku terbaru beliau “Cinta Sang Ratu” dikeluarkan awal tahun ini, maka soalan2nya pula banyak yang berkisar kepada pengembaraan Laksamana Sunan. Nampaknya watak ini sekain dekat dihati peminatnya. Ramai juga yang tak sabar2 nak tahu kesudahan cerita itu, tapi seperti biasa, “ Harap bersabar. “ katanya.. Setakat ini yang disebutkan ialah Ungu Karmila, mungkin klu pada cerita terakhir kisah Laksamana Sunan.

Ada juga yang bertanyakan tentang Ejim dan Tumbiruo nya yang suatu ketika dulu begitu mengangkat namanya. Sambil garu2 kepala, Ramlee berkata.. mungkin juga akan buat pre sequelnya , iaitu menceritakan dari mana datangnya watak Ejim itu. Dia pun tak berani nak cakap, sekadar idea sahaja. Demikian kalau memang penulis prolifik ( yang sudah ada 11 buku), idea sentiasa berlegar2 didalam kepala.

Tapi kerjanya yang sebenar sebagai penerbit lagilah menuntut pengorbanan yang lebih. Kadang2 sampai tak terkejar. Assignmentnya di luar negara kadang2 terpaksa ditolak kerana kesuntukan masa. Banyak perkara nak kena fikir termasuklah juga tanggungjawab pada keluarga serta anak. Memang sibuk sungguh penulis thriller yang satu ini.

Walaupun kehadirannya hanya diwaktu hujung minggu namun dia tetap meluangkan masa, kadang2 sampai ke malam. Demikianlah penulis kita ni, tak sampai hati nak hampakan peminat semua.

( Gambar sebelah : Bersama salah seorang peminatnya yang datang dari Singapura. Eh! macam kenal je.. Oo Pn. Salmah kita rupanya.. caya laa.. bergambar dengan Ramlee gitu )

Semoga Ramlee Awang Murshid akan terus maju dan menjadi penulis thriller yang berjaya.

mersik

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati