Selain dari penulis-penulis yang hadir untuk beramah mesra dengan peminat-peminat mereka sekalian, saya juga bertemu dengan penulis-penulis Alaf21 yang lain, yang turut sama hadir untuk memberikan menyokong dan memeriahkan lagi pesta buku ini. Dan yang lebih penting dapat mengeratkan siratulrahim sesama kawan penulis. Sempat jugalah saya menemubual dan bertanyakan perkembangan terbaru mereka. Diantaranya ialah…


Bikash Nur Idris, siapa yang tidak kenal penulis ini. Buku Sambutlah Cintaku, Ria Qistina dan Kau Sayangku adalah diantara novel-novel tulisan beliau.

Dia yang sedang belajar di Akedemi Seni dan Warisan kebangsaan (ASWARA) agak sibuk sejak beberapa minggu yang lalu. Kebetulan pesta buku berlangsung dalam musim-musim peperiksaan, maka terpaksalah tumpukan pada study dan kerja kursus. Sambil tu luang-luangkan masa lah juga datang ini selain nak jumpa kawan-kawan.

Tahun ini, Bikash Bur Idris juga ada buku baru yang diterbitkan, tapi dengan penerbit yang lain. Lepas-lepas exams ini nanti, bolehlah buat projek penulisan. Tentu peminat-peminatnya diluar sana sudah merindui hasil tulisannya yang terbaru bersama Alaf21.

Shanika Latisha, jenuh saya cuba “menangkap” penulis ini dicelah-celah kesesakan ramai. Dengan tubuh kecil molek memang mudah dia nak meloloskan diri. Akhirnya setelah puas mengejar, dapat juga saya mencuri masa berbual dengannya.

Seperti biasa, sibuk dengan kerja “ itulah yang selalu dikatakan. Tugas sebagai wartawan Kosmo memang tak kira masa. Bila ditanya tentang buku baru, memang ada juga staff Alaf21 yang tanya-tanya. Sayang kalau dah lama-lama menyepi, nanti hilang pula minat nak menulis. Lagi pun memang dia ada potensi untuk jadi seorang penulis yang baik. Pengalaman pun banyak.
.
Lagi pun tulis novel, dateline dia mungkin lama, ikut kemampuan penulis atau perbincangan bersama penerbit. Banyak masa untuk buat kajian, cari bahan penulisan, daya imiginasi dan masa untuk menulis. Berbanding dengan wartawan nih, kena cari fakta yang benar-benar sahih, plan untuk terbit cerita dan lain2 lagi yang perlu diambil kira.
Beliau yang selalu tersenyum bila berbicara ini tahu akan keadaan ini, tapi biasalah untuk kerja yang ada ini kadang-kadang persiapannya memakan masa berhari-hari, kena berkejar kesana kemari lagi.

( Bikash dan Shanika tidak akan lengkap kumpulannya kalau tiada yang seorang lagi iaitu Aleya Aneesa. Bila dah bersama barulah kena... tiga sekawan. )


Seorang lagi penulis yang sempat ditemui ialah Durra Fatiha. Dia nampak ceria gitu bila sesekali berjumpa. Buat masa ini dia sibuk dengan urusan keluarga, memandangkan seorang dari anak nya hendak masuk ke IPTA. Dia pun rajin juga mengunjungi pesta buku ini. Kadang bersama anak-anak , kadang dilihat berseorangan.

Bila ditanya mengenai buku terbarunya, masih lagi dalam proses. Sejak-sejak novelnya " Rindu dikalbu " berada dipasaran awal tahun depan, dia semakin menyepikan diri. Tapi tidak juga begitu, minat menulisnya masih lagi ada. Cuma agak perlahan dan teliti. Yang penting kena sabar, barulah mendapat hasil yang terbaik.

Demikianlah diantara beberapa penulis yang sempat saya temui. Dalam masa yang sama saya juga tercari2 bayangan Sri Diah, Eka Fahara, Kreisya Reesya, Hasreeyati Ramli , Fariza Zuliana, Leeya Myra, Fathillah Anas dan beberapa yang lain..

Sayang sekali mereka tidak dapat bersama memeriahkan suasana pesta buku ini. Ataupun, mungkin mereka juga ada singgah sekejap, Cuma tak sempat bersua sahaja.

mersik

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati