Akhirnya hari yang di tunggu-tunggu telah pun tiba iaitu 13.06.2007 merupakan hari yang tidak mungkin dapat dilupakan oleh saya sendiri.Tepat jam 2 petang , saya telah pun sampai di hadapan Hotel Singgahsana. Cuma waktu itu masih berlegar-legar mencari tempat parking kereta yang telah penuh. Akhirnya... di tepi lereng bukit tempatnya.Tapi itu tak kisah...asalkan saya ada disitu pada hari tersebut.

Masuk je ke pintu depan Hotel, Abg Long dan mersik dah sedia menanti. Mersik kita bukan main lagi dengan baju batiknya macam nak menghadiri pemilihan wakil rakyat, kwang...kwang...abg long pulak bukan main bergaya lagi dengan blazernya.

Setelah menanti yang lainnya hadir... akhirnya muncullah wajah kak Salmah dan Zarina kita. Wajah yang merah padam. Menapak ke apa?

Masuk je ke dalam bilik dewan tersebut.....kehadiran kami dari Alaf21 FC telah di sambut dengan ramah oleh staff Alaf21 yang bertugas.Yang paling seronok dan tak terkata punya bila selepas saja menandatangani buku pendaftaran tersebut, pihak alaf21 telah memberi buku novel sebagai cenderahati. Senyum melebar saya sampai ketelinga....mana tidaknya.....novel nostalgia hasil tulisan Zaharah Nawawi iaitu Jalur Sinar Di Celah Daun.

Setelah mengambil tepat duduk dihujung sekali, saya pun sibuklah tangkap gambar sana... tangkap gambar sini.....lebih2 lagi gambar novelis2 kita yang hadir. Sungguh tak disangka,semuanya novelis kita yang hadir pakat duduk dibarisan berhadapan dengan saya Nampak meriah sungguh majlis tersebut dengan iringan muzik gamelan dan tradisionalnya.

Ramai juga yang hadir. Hati dah tak sabar ni nak tunggu atur cara seterusnya. Saya intai dari jauh, Abg long dan mersik kita duduk di baris depan sekali di sebelah kanan. Amboi.... syoknya depa berdua....mana taknya dapat duduk sebaris dengan Dr.Lim Swee tin dan juga tokoh sasterawan negara kita Datok A.Samad Said.



( Antara yang hadir, dari kiri , Carrie Kirana, Anis Ayuni dan Norzailina Nordin. Hmm.. sedapnya kak Norz. Tengah menyuap apa tu? )

Setelah menanti semua para tetamu hadir,akhirnya majlis pelancaran Novel Nostalgia pun bermula seingat saya ketika jam menunjukkan kepukul 3.20 ptg. Majlis di mulakan dengan bacaan doa oleh Ustaz Mohd Noor Tahir.

Habis saja doa dibaca, ucapan dimulakan oleh Pengurus Besar ALAF21 iaitu En.Norden Mohamed. Dalam ucapan tersebut En. Norden kita ada menyatakan tentang peranan novel nostalgia pada masyarakat pembaca pada masa sekarang juga peranan novel nostalgia tersebut kepada novelis2 baru yang kini sedang mencipta nama dan juga yang telah sedia ada.

( Salmah dan Zarina bergambar bersama idola mereka, Khadijah Hashim )

Memahami jerit perih penulis2 kita yang terdahulu bagaimana berkarya dan menghasilkan setiap cerita itu untuk dijadikan novel. Pihak ALAF 21 juga sentiasa mengharapkan penulis2 yang berkarya sentiasa mempunyai cerita-cerita yang baru dan segar agar dapat menghasilkan setiap jalan cerita yang indah.

Selesai saja ucapan dari En. Norden kita, tibalah masanya ucapan ringkas dari ketiga2 novelis Novel Nostalgia kita...sepatutnya empat, tapi bonda Zaharah Nawawi kita tidak dapat menghadirkan diri. Ucapan2 yang diberi begitu indah, mantap dan padat isinya. Lebih-lebih lagi ucapan dari novelis kita Dato' Profesor Emeritus Haji Shahnon Ahmad... bagaimana kisahnya beliau melakarkan karya yang bermakna.Karya-karya yang boleh dikatakan MASTER PIECE dan juga karya2 MAGNUM OPAS (iaitu karya2 yang terpilih).

Deklamasi puisi petang itu telah dibaca oleh Dr. Lim swee Tin kita dengan penuh bersemangat dan begitu memukau hati sanubari saya.

Ucapan masih diteruskan oleh YB Senator Tan Sri Datuk Dr.Jins Shamsudin kita sebagai tetamu kehormat dan seterusnya bakal melancarkan perasmian Novel Nostalgia pada petang itu.

Setelah sessi soal jawab antara novelis dan media majlis di susuli dengan penyampaian cenderahati untuk Novelis Nostalgia kita dan juga tetamu-tetamu kehormat pada ptg itu.

Akhir sekali jamuan ringan telah di sediakan pada tetamu-tetamu yang hadir. Apa lagi... saya dan mersik kita pun dok menjamulah selera dengan ala kadarnya. Dalam pada tu saya sibuk gak bangun dengan mengambil foto para novelis Novel Nostalgia kita serta sempat juga mendapatkan tandatangan sebagai tanda kenangan.

Dalam erti kata yang tak terkatalah... hari itu merupakan salah satu sejarah dalam catatan kamus hidup saya yang kekal terpahat di hati buat selamanya.


" KENANGAN YANG TERINDAH"


Budi Kasyah

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati