Syabas kepada Ayu Emelda di atas kelahiran novel beliau - Kasih Dania. Novel kali ini dihasilkan dengan kelainan yang tidak dijangka. Ya, lah sepanjang berpuluh tahun saya membaca novel-novel cinta, jarang saya berjumpa dengan kisah sedemikian rupa...kadang-kadang ia melucukan kerana banyak adengan kelakar yang berjaya diselitkan di dalamnya.

Yang membezakan ialah watak Dania di mana seorang perempuan berhati keras akhirnya lembut jua. Tu lah perempuan dah sinonim dengan sekerak-kerak nasi, akhirnya lembut jua. Tapi Dania ini tak lah drastik perubahannya. Ada logik juga. tetapi dia pandai menyesuaikan diri. Mula-mula tu memanglah Dania tu wataknya keras dan tak akan termakan dengan godaan sang suami, Budreez.

Akhirnya, mak oii...dia yang tak tahan menanggung rindu. Tapi saya respect lah si Dania ini kerana dia berubah demi amanah Allah s.w.t, kerana menjalankan tanggungjawab sebagai seorang isteri. Perubahannya juga kerana perasaan yang baru tumbuh dalam hatinya. Tapi ada kalanya saya berasa marah dan geram dengan sikap Budreez ini. Inilah yang dikatakan lelaki, hati nak tetapi ego. Kerana ego sanggup membutakan mata dan memalsukan hati demi nak jaga maruah.

Si Maria ni pun satu, saya punyalah sakit hati rasa macam nak belasah jer perempuan macam dia. Sebab Burdreez dah buta mata hati, kejahatan Maria pun terselindung pandai dia menyorok dengan lakonan palsu semata-mata. Kali ini Ayu berjaya membuat hati pembaca seperti saya memberontak, melenting dan cepat melatah. Itu tandanya satu kepuasan kepada hasil penulisannya ini.

Ayu Emelda berjaya dengan garapannya yang bersahaja, santai dan menyentuh hati.

TAHNIAH Ayu... Keep on the good work!

Salam Sayang,
Rosha.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati