Sudah tentu saya memilih novel MANISNYA CINTA hasil sentuhan Anis Ayuni. Ada masanya saya terlupa tajuk novel tersebut (sebab terlalu banyak novel yang saya suka), saya hanya akan sebut kereta volskswagon..maka dengan cepat anak saya Ain, memberi tajuknya.

Nak tau mengapa saya mengangkat novel ini? Ini adalah kerana novel tersebut mampu mencetus semangat membaca pada diri seseorang yang memang tak minat membaca apalagi novel..Nak tau siapa dia? Tak lain tak bukan..suami saya! Biasalah kan, kebanyakan lelaki memang kurang suka membaca.

Saya masih ingat hari tersebut, dimana saya,suami saya dan Ain pergi ke Masjid India. Entah bagaimana ia bermula, saya yang memang rajin berceloteh, bercerita tentang novel terbaru yang saya baca. Mereka bersungguh-sungguh medengarnya. Hingga tidak membenarkan sesuatu pun menghalang saya dari terus bercerita! Suami saya siap menegur Ain agar jangan mengganggu saya bercakap kerana dia sungguh teruja mendengarnya... Pandai juga saya bercerita hingga suami saya sendiri kusyuk, sampai keringlah tekak saya. Sepanjang jalan saya diapit oleh mereka berdua hingga nak shopping pun terganggu.

Tambah menakjubkan lagi, buat pertama kali, suami saya membaca novel dan novel inilah pilihannya. Nak tau dia tidur pukul berapa? Hemm..dia tak tidur hingga ke subuh! Ini kerana semata-mata mahu menghabiskan pembacaannya.

Saya tidak mampu menahan ketawa kerana dia akhirnya mengaku tidak boleh berhenti selagi tidak tahu kesudahan ceritanya dan dia mengaku novel tersebut memang hebat!! Hemm...rasanya saya juga hebat kan? Itulah..selalu saja perli saya yang tidak boleh berenggang dari buku, ternyata dia mengalami sendiri.

Ceritanya memang menarik hingga saya sendiri rasa teruja hendak pergi ke tempat yang dinyatakan..seperti Restoran Big Plate. Saya memang suka mushroom soup. Tiap patah ayat yang disusun, memang cukup menarik dan saya sendiri baca novel ini hingga 3 kali!

Cinta memang penuh dengan ujian. Rasa curiga yang bersarang mampu menghilang cinta yang membara. Segala nasihat sudah pasti tidak diambil peduli. Yang penting, melayani rasa keciwa yang dicipta sendiri. Buang masa bukan? Tapi itulah kenyataan. Selagi ia dinamakan cinta, apa jua rasa yang ujud, masih tetap membahagiakan meski ia sungguh menyakitkan.

Nanti saya sambung lagi tentang novel lain pilihan saya...

Salam sayang


Ina

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati