Sudah lama tidak bersua dengan penulis yang berasal dari Penang dan kini menetap di Singapura. Tak lain ialah Eka Fahara. Agak lama juga beliau tidak datang kemari.

Hinggalah beberapa minggu yang lalu, kerap juga penulis ni datang ke mari. Tentu ada hal-hal tertentu yang membawa beliau ke mari. Dan tentunya, semua tahu bahawa novel barunya sudah berada di pasaran.

Novel beliau yang ketiga ini telah siap dicetak akhir bulan lepas dan kini telah memenuhi kebanyakan kedai di seluruh negara.

Dan saya juga tidak melepaskan peluang untuk menemui beliau yang kebetulan menginap di salah sebuah hotel di Shah Alam dua minggu yang lepas.

Pertemuan lewat petang itu berlangsung dengan meriah dan santai. Maklumlah, lama tak berborak-borak selain mengetahui perkembangan terkini penulis yang pernah menulis novel Kabus kasih dan Nilai Cintamu itu. Bersama-sama suami tersayang, En Idrose, yang nampak awet muda tu, kami berehat di kedai kopi di bawah hotel tersebut. Ni kira macam ngeteh-ngeteh jugak lah.

Pertemuan yang sempat berjumpa di Shah Alam baru-baru ini kelihatan ceria dan seronok. Kedatangannya mengikut urusan kerja suami, beliau juga rusan

“Lega hati akak novel ni dah keluar. Kalau nak diikutkan memang ada masalah. Tapi syukurlah...semuanya dah selesai,“ luah Eka Fahara dengan senyuman manis.

“Akak tadi singgah di Alaf21. Biasalah ada urusan sedikit. Sambil-sambil tu, membeli belah buku-buku sekali... Sesekali datang, tentu banyak buku-buku baru yang hendak dibeli.“ Ujarnya lagi.

“Habis tu... akak sesat tak?“ soal saya lagi menyebabkan dia tersenyum lagi.


“Masa mula-mula datang dulu memanglah sesat sebab Shah Alam ni kan banyak roundabout. Kali ni sesat juga, tapi tak lama.“ jawapnya sambil tergelak.



(Bersama penulis-penulis baru Alaf21 , dari kanan Lynn Dayana, Laila Kamilia dan Rose Harissa )

Kami berbual-bual tentang banyak perkara. Mengenai projek penulisannya, anak-anak, kehidupan di singapura serta kesibukan rutin hariannya. Apabila sesekali berjalan jauh ni, memanglah seronok. Letih juga, tapi kira berbaloilah. Lagi pun anak-anak semua dah besar. Tak susah kalau nak tinggal-tinggal. Anak yang sulong pula dan duduk asrama di kedah.

Eka Fahara senang sekali bercerita. Begitu juga dengan suaminya yang sesekali turut bercerita. Saya juga bercerita tentang perkembangan kelab serta projek-projek kami yang terkini.

Beliau kebetulannya sedang mengikut suaminya ke sini atas urusan kerja. Rajin sungguh dia. Sambil-sambil ikut tu, kalau ada masa bolehlah berjalan-jalan sekejap. Dan khabar-khabarnya tidak lama lagi, beliau akan ke luar negara tidak lama lagi untuk urusan yang sama iaitu mengiringi. Wah meriahnya.. entah-entah dia pergi ke tempat dalam novel belaian Jiwa tu tak? Yang ada Bangunan Opera House tu, di Sydney, Australia kut... Seronok nyer..

Apa-apa pun saya harapkan Eka Fahara ( Atau lebih mesra saya panggi Kak Eka sahaja ) supaya sentiasa terus cemerlang dalam bidang penulisan dan cerita bersama keluarga tersayang.

Terima kasih diucapkan diatas buah tangan yang diberikan. Seronok kami dibuatnya.
Kalau datang lagi ke Shah Alam ni, jangan lupa intai kami antara nampak. Nanti rindu-rinduan pula... alahaiii

Kepada sekelian peminat beliau, silalah dapatkan novel Belaian Jiwa di pasaran. Kalau nak tahu macam mana ceritanya, lihat semula ulasan dari Rosha (entri di bawah).

Eka Fahara juga boleh dilawati di blognya , http://ekafahara.blogspot.com

mersik

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati