Lewat senja itu mereka berpisah dengan hati yg sukar ditafsir. Adeena semakin keliru. Cinta terasa semakin bernyala. Dia semakin terkurung dalam kolong asmara yg mereka cipta. Kini, dia tidak tahu apakah jalan keluarnya. Dia dan kamali sama sama tercari-cari cahaya di hujung jalan. Kenangan silam terapung apung dan hanyut, menjerit di sanubari.

Alangkah sukar memahami hati ini! Cinta, mengapa lagi dirindu semakin jauh perginya! Bagai menatap gemilang bintang, namun semakin dikejar semakin jauh untuk digapai tangan.


Saya kenal Kak Lily Haslina Nasir melalui tulisan dia masa dia jadi penolong pengarang rencana jelita. saya simpan lagi semua majalah yang ada tulisan Kak Lily. Saya tak pernah miss baca jelita kalau kak lily tulis segala rencana tema. Memang best. Bila Kak Lily berhenti jelita, saya pun berhenti baca jelita, ahakss... Sebelum tu pernah jugak baca novel Kak Lily tapi masa tu Kak Lily tulis yang nipis-nipis, tak puas baca.

Novel baru kak lily Moga Kau Mengerti ni memang best sesangat. Superb bagi saya. Ceritanya memanglah kisah cinta biasa aje...sejak zaman sekolah, terputus, bertemu kembali lepas masing masing dah kerja. tapi cara Kak Lily olah tu memang seronok sangat baca. Rasa tak boleh letak buku ni. banyak lawak yang kelakar dan sempoi dalam novel ni.

Bab alam sekolah tu memang best. Watak Adeena Adalia jadi watak utama, dimeriahkan dengan Salabiah, Husaini, Muhaimin, Lela dengan Faizul.. memang buat saya tersenyum-senyum sendiri masa baca bab zaman sekolah ni. Rasa macam saya pulak salah seorang geng grop ni. Semua nakal dan penuh insiden kelakar yang sempoi.

Bila masuk bab zaman kerja pun memang best jugak. Kisah Adeena Adalia Rasya yg sangat mencintai Kamali, ala ala abang angkat waktu sekolah tapi lepas tu terputus tak berakhir kat situ jer. Bila kerja, Adeena ni jadi wartawan majalah. Kak Lily tulis real sungguh kisah zaman kerja Adeena. Banyak yang menarik dan lucu masa ni tapi mood jadi saspen bila dapat emel Wani dan lebih teruja nak baca bila Adeena mula mencuri hati Dr Adib.

Saya suka sangat watak Dr Adib kat Moga Kau Mengerti ni. Sweet sangat. Kamali pun romantik sungguh. Tapi tu semua berubah bila Adeena kahwin dengan Kamali. Kak lily cukup teliti, terperinci dan detail masa membayangkan pada pembaca penderitaan Adeena dan penyiksaan seksual yang Adeena alami. Ngeri jugak nak baca. Kesabaran Adeena memang luar biasa sehinggalah sesuatu berlaku. Nak tahu, kenalah beli dan baca novel ni.

Dalam Moga Kau Mengerti ni banyak yang wanita boleh kutip ilmunya. Bagi saya ni bukan novel cinta semata-mata tapi masih ada maklumat dan teladannya. Kisah penderitaan isteri yang teraniaya dari segi seksual, kisah jejaka yg macam lembut dan romantik.. sebenarnya ada masalah jiwa. ada dua personaliti berbeza. Semua ni bagi saya, banyak pengajarannya.

Saya suka cara Kak Lily buat ending moga kau mengerti ni. Puas hati sangat biarpun ada hati yang kecewa dan terluka. Keikhlasan Kamali terserlah masa dia menulis surat terakhir untuk Adeena. Ketulusan dr Adib pun cukup jelas masa akhir cerita ni. Kiranya sesiapa yg ada masalah berumahtangga, jodoh tak panjang misalnya.. tak payahlah nak berdendam atau bermusuh. Semuanya boleh diselesai cara baik.

Kekuatan novel ni pada saya tentunya pada keindahan dan kelembutan bahasa Kak Lily. Keduanya, kelancaran plot.. bermula zaman sekolah, zaman kerja kemudian zaman kahwin memang penuh beberapa perkara yg tak dijangkakan. Dalam pada itu Moga Kau Mengerti ni tak jemu dibaca sebab kak lily selitkan dialog dialog selamba bila ada babak yg lucu. Macam perangai suka mencilok atau 'mengulor' masa kerja... memang best!

Bravo kak lily! Dulu masa epilog cinta, kak lily dah buat saya menangis saban malam masa baca epilog cinta. utk moga kau mengerti kak lily buat saya ketawa, sengih, senyum, sedih sorang sorang. Sampai adik saya tegur, kenapa saya ketawa sorang sorang masa mengadap Moga Kau Mengerti! Ah, sungguh adik saya tu tak mengerti..


Pada kak lily, cepat cepatlah buat novel baru. Kak Lily punya kelebihan tersendiri. buat cerita sedih memang sedih banget (untuk epilog cinta), buat cerita sempoi pun menjadi!

Pada Kak Lily, ida nak mintak maaf kalau ada yg tak kena komen ida ni. ida tak reti sangat nak komen atau ulas macam orang lain. Tapi ida tulis ni berdasarkan apa yang ida rasa, lepas baca moga kau mengerti!


Selamat Hari Raya pada semua pembaca novel Alaf21 dan penulis novel Alaf21.

Yang menyokong Alaf21 dan Alaf fc,


Idalyn,

Ampang

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati