Pada tanggal 20 Ogos 2008, saya telah mendapat jemputan untuk menghadiri majlis Pelancaran Trionovel Ramlee Awang Murshid (RAM) iaitu ' Bagaikan Puteri ', ' Cinta Sang Ratu ', dan ' Hijab Sang Ratu' . Bukan kepalang gembiranya hati saya untuk menghadiri majlis pelancaran novel penulis thriller no 1 Malaysia ini . Berdasarkan pengalaman yang lalu, saya telah keluar seawal mungkin menuju ke Hotel Singgahsana . Alhamdulillah, ketika sampai di sana saya dapat memakir kereta di dalam kawasan hotel yang tinggal hujung - hujung sahaja .

Oleh kerana masih awal lagi, saya menunggu rakan- rakan alaf21fc yang lain di lobi hotel sahaja . Tidak beberapa lama kemudian Mersik tiba dengan gaya santai ala - ala wartawan diikuti oleh abang long yang segak bergaya dengan baju Melayu lengkap bersampin, bersesuaian dengan tema pada hari tersebut supaya berpakaian tradisional .



Setelah itu kami terus masuk ke dalam dewan di mana sahabat saya Ina sudahpun menanti bersama puterinya . Saya sangat kagum dengan sahabat saya ini . Walaupun dalam keadaan yang sarat, beliau tetap menguatkan diri untuk menghadiri majlis ini semata - mata untuk bertemu dengan penulis kesayangannya .

Pada hari tersebut, Richie Rachman telah diberi tanggungjawab untuk mengacara majlis tersebut . Beliau memang seorang pengacara yang hebat dan berbakat kerana sepanjang majlis tersebut berlangsung, kami tidak kering gusi mendengar celoteh dan melihat keletahnya . Sungguh menghiburkan.


Sementara menunggu kehadiran Puan Ziela Jalil bagi menyempurnakan majlis pelancaran novel ini, halwa telinga kami telah dihiburkan dengan lagu - lagu Siti Nurhaliza yang disampaikan oleh penyanyi yang bernama Ina.

Pada hari tersebut, Ramlee Awang Murshid ditemani isteri tersayang, Dayang Aminah dan anak kesayangannya, Muhammad Aizuddin Haiqal . Mereka berpakaian sedondon, biru kehijau - hijauan .




Turut hadir memberi sokongan dalam majlis tersebut ialah beberapa orang penulis Alaf21 yang telah gah namanya dalam bidang penulisan seperti Sharifah Abu Salem, Anis Ayuni, Norzailina Nordin, Damya Hanna, Sri Diah, Bikash Nur Idris, Shanika Latisya, dan beberapa penulis baru Alaf21 seperti Durrah Fatiha, Hezzy Azra bersama puterinya yang duduk sebaris dengan saya, dan ternampak juga kelibat Fadli Al- Akiti bersama Serunai Faqir. Selain dari itu sudah tentu para wartawan dari media siar dan media cetak. Kelab peminat RAM FC juga turut hadir.


Saya turut teruja dengan kehadiran pelakon yang sangat tenang ketika melakonkan wataknya iaitu Hisham Ahmad Tajuddin .

Dengan ketibaan Puan Ziela Jalil, majlis dimulakan dengan bacaan doa diikuti oleh ucapan daripada Pengurus Besar Alaf 21 merangkap editor, Encik Norden Mohamed . Saya amat tertarik ketika beliau menceritakan persepsi awalnya terhadap Ramlee Awang Murshid ketika pertama kali RAM menghantar manuskripnya yang betajuk ' Tombiruo' . Cerita beliau itu mengingatkan saya kepada satu pepatah Inggeris, ' Don't judge the book by its cover ' . Kelainan tema yang dibawa oleh Ramlee Awang Murshid akhirnya membuahkan hasil di mana beliau telah menerima beberapa anugerah dan dinobatkan sebagai novelis thriller no 1 Malaysia . Walaupun penjualan karya pertama RAM agak perlahan pada awalnya, namun kini hasil karya RAM semakin mendapat tempat di hati peminat novel sehingga diulang cetak banyak kali dan jualan hasil karyanya mencecah 400,000 naskah . Tahniah dan syabas, diucapkan kepada saudara RAM .
Ketinggian peribadi dan sikap berserdahana RAM menyebabkan saya amat mengagumi beliau . Menurut kata Encik Norden, walaupun sebanyak 300 muka surat daripada novel 'Ungu Karmila' telah ditolak dan perlu dibaiki semula, namun RAM hanya mengambil masa dua minggu sahaja untuk menyiapkannya. Ini memerlukan konsentrasi minda yang sungguh tinggi. Kesungguhan, ketabahan, dan sikap tidak mudah berputus asa merupakan tonggak kejayaan beliau pada hari ini .
Seterusnya Puan Ziela Jalil pula menyampaikan ucapannya . Beliau kelihatan anggun dan bergaya pada petang itu walaupun telah mempunyai sepasang cahaya mata yang sudah meningkat remaja, yang turut hadir menemankan beliau .. Dalam ucapannya, beliau menyata kekagumannya dengan karya RAM dan watak Laksamana Sunan . Kalau berpeluang beliau ingin mengadaptasi karya RAM dalam bentuk filem atau drama .

Sebelum upacara majlis pelancaran dilakukan, para tetamu dihidangkan dengan tarian pencak silat diikuti dengan kehadiran 3 orang gadis alaf yang berjalan masuk membawa trilogi novel ' Bagaikan Puteri' di dalam bekas berwarna kuning sambil diiringi muzik tradisional .
Pada masa ini, kami seolah - olah berada dalam adat - istiadat istana pada zaman dahulu . Selepas majlis pelancaran, para tetamu dihidangkan dengan juadah istimewa Hotel singgahsana seperti pulut kuning, nasi himpit, pengat pisang, roti jala, murtabak, dan macam-macam lagi.

Hidangan tradisional dan moden ini amat menyelerakan, tambahan pula perut memang berkeroncong hebat pada waktu itu. Hujan di luar sudah mula merenyai. Maka lajulah apa-apa yang ada di depan mata ditolak masuk ke mulut. Saya berpeluang duduk semeja dan berbual - bual kosong dengan penulis kesayangan saya, Anis Ayuni dan Damya Hanna .

Walaupun saya terpaksa menempuh kesesakan lalu - lintas ketika pulang, saya berasa sangat puas dan gembira . Inilah kenangan yang terindah di dalam hidup saya yang tidak mungkin saya lupakan selagi hayat dikandung badan ..

Oleh yang demikian, saya dari Alaf21 FC ingin merakamkan ucapan terima kasih yang tidak terhingga kepada pihak Alaf21 kerana sudi menjemput kami ke majlis yang gilang - gemilang itu . Tak lupa juga dengan cenderahati berupa trilogi novel ' Bagaikan Puteri', terutama ' Hijab Sang Pecinta' yang amat ditunggu-tunggu kemunculannya.

Semoga Alaf21 akan terus berjaya di masa-masa akan datang dan terus kekal sebagai penerbit nombor satu di Malaysia. Amin.

~ lla ~

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati