YANG PERGI

Memang seronok dan teruja bila dapat duduk beramai - ramai dan berbual santai. Khususnya peminat novel. Yang paling seronok, bila dipertemukan peminat novel @ blogawan yang tidak pernah bertemu selama ini.

Beberapa hari yang lalu, aku mendapat sms dari seorang blogawan yang mengajak untuk 'minum kopi' disebuah restoran mamak. Rasanya jemputan itu terlalu singkat waktunya. Tetapi disebabkan tidak ada kerja, jadi aku turutkan juga. Aku memang tidak tahu apa - apa tentang pertemuan itu, aku menyangka itu adalah pertemuan antara dua orang sahabat sahaja.

Bila aku tiba direstoran itu, barulah aku 'tersedar dari lamunan', rupa - rupanya, telah ada beberapa orang lagi yang sedang menunggu kehadiran aku. Tetapi ini bukan kejutan, cuma pertemuan yang aku tidak sangka.

Kami berborak sakan menceritakan perihal masing - masing dengan hobi membaca novel.

Dalam masing - masing teruja dengan novel dan novelis yang dipuja itu. Tiba - tiba seorang pembaca bertanya sesuatu yang yang menghibakan.

"Rasa terkilan kalau tak dapat jumpa novelis ya ... cuba bayangkan, berapa ramai diantara kita yang sempat bertemu dengan novelis pujaan hati kita ... berapa ramai yang dapat bertemu dengan Allahyarham ARENAWATI , S.OTHMAN KELANTAN, USMAN AWANG..?"

Aku segera teringatkan Ibrahim Hussein, seorang pelukis yang tersohor, yang sudah ke rahmatullah beberapa hari lalu. Berapa banyakkan karyanya yang aku ingat dan tatap?

Dan tiba-tiba, nama Fazie Hana yang merupakan salah seorang penulis Alaf21 yang meninggal berapa tahun dahulu akibat penyakit kronik turut menggamit minda. Dia masih terlalu muda.

Ah, begitu cepatnya masa berlalu dan ajal yang tiba tidak akan berganjak walau sesaat pun.


Tanpa mengenal usia dan siapa, ia pasti datang. Bak kata pepatah, Mati adalah pasti, hidup… InsyaAllah.

Akhirnya, aku memecahkan keheningan itu dengan berkata "Sebagai saudara muslim, yang penting kita mendoakan kesejahteraan mereka di alam kubur .... kita sedekahkan Al Fatihah."


AL FATIHAH buat novelis, pengkarya ( dan sesiapa jua ) yang telah lebih dahulu meninggalkan kita buat selama - lamanya.

Abang Long

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati